Tips och inspiration på Karlstads Universitet

Foto hämtat från Universitetets hemsida: http://www.kau.se/bibliotek

Igår träffade jag blivande lärare på Grundlärarprogrammet FK – 3Karlstads Universitet för att informera om vad vi på Mediekompass har att erbjuda. Förutom att prata om mina klassbesök och möjligheterna till gratis klassuppsättningar av tidningar, gick vi igenom vår hemsida www.mediekompass.se och kollade bl.a. hur man kan använda de veckofärska lektionstipsen som finns där. Sidan är mycket omfattande, och vi tittade på lärarmaterialet som finns för gratis nerladdning i form av PDF-filer och mycket annat.

Gratis lärarmaterial för nerladdning. I detta häfte finns samlade lektionstips för FK – åk 3.

Det här materialet var riktat till de jag träffade igår; Lärarmaterial, kunskap och lek, dagstidningsövningar för förskoleklass – årskurs 3. Klicka på bilden för att kolla in det närmare. Det finns ju så mycket annat också på sidan med lärarmaterial, väl värt att kolla in.

Jag visade också lite hur man kan gå tillväga om man vill jobba med en skoltidning. Alla program och tips finns samlat på den här bloggens sida under fliken Skoltidningstips längst upp till höger på denna sida.

Avslutningsvis tittade vi lite närmare på Presstationen, som är ett läsårsprojekt med regelbunden tidningsläsning i klassrummet. Vi provade nutidskorsordet, som faktiskt är något man kan prova utan att vara med i projektet. Det är gratis att delta och i Värmland deltar 43 klasser i årskurserna FK – 6. Det gör att vi når ca 1000 elever med tidningsläsande bara här i Värmland.

På tisdag nästa vecka kommer jag att köra samma föreläsning/workshop igen på Universitetet, men då som telebildkonferens till distansstudenter. Jag hoppas det funkar som inspiration för blivande lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s